Personal info:

My photo
Swedish, Nature conservation freak, Passionate about Africa, Loving Peace, Politically neutral

Thursday 25 September 2008

Glädjen och lyckan med invandring

Per Gudmonson skriver på sin ledarsida i SVD idag om Socialdemokraternas strategi mot Sverigedemokraterna. I artikeln hänvisar Per till en statlig utredare och en forskare som pekat på att invandringen kostar så och så mycket för samhället per år. Detta får mig att fundera på hur man rent praktiskt kan beräkna nyttan (eller onyttan) med invandring. Kan man beräkna en persons bidrag till samhället enbart i monetära termer?

Problemet med att skatta värdet av "kultur-diversiteten" är analogt med skattningar av värdet av biodiversitet (artmångfald). Det existera idag inga väletablerade och välaccepterade metoder att värdera dessa typer av entiteter. Detta leder till att många stirrar sig blinda på kostnader av bevarandet av kulturmångfalden eller artmångfalden, eftersom dess vinsterna anges i termer som de inte förstår (dvs i andra "valutor" än pengar).

Visst är det svårt att prissätta glädjen av se den tretåiga hackspettens besöka fågelbordet, eller lyckan av att få konversera med folk från alla kontinenter i fikarummet. Men jag hävdar att en del av problemet kan ligga i en västerländska mentalitet, som upphöjer tanke av ägande och pengaiver. Det verkar som om få klarar av att tänka holistiskt och långsiktigt, bortom de monetära värden. Kan vi "bara" ändra på detta så kommer vi klarar av att göra bättre och mer verklighetsförankrade kostnads-analyser (cost-benefit- analyser).

SVD
Sphere: Related Content

15 comments:

Anonymous said...

Jag har svårt att tänka mig att den lilla tjejen i Södertälje som vart påhoppad av 25 invandrarkillar (som hoppade på hennes bröstkorg och fast hon var medvetslös lyfte upp hennes huvud och sparkade på det upprepade gånger bara för att hon var Svensk) har lika lätt att dela din entusiasm för invandrare...men vad vet jag.

Geoffrey Goines said...

>anynmous

Så du menar att min lycka ska offras för andras lycka?

John Olsson said...

Det är tragiskt att man i Sverige mest diskuterar invandrare som något negativt. Då jag skriver detta från USA och varit invandrare här sedan 60-talet, kan jag bara intyga att häröver är det positivt att vara invandrare (legal invandrare that is).

Over here invandrare respekteras och har samma möjligheter i samhället som alla andra. Här har man inga LAS-lagar som hindrar invandrare få jobb (sossarna införde denna diskriminerande lag). Man har heller ingen sosse-myndighet (som AMS) som vägrar hjälpa invandrare få jobb om man inte pratar perfekt svenska.

Här i USA är alla enligt lag jämställda och har samma rättigheter och möjligheter, men så är det INTE därhemma i Sverige.

Bör också påminnas att 1000-tals invandrare i Sverige är högutbildade, smarta och vill jobba, men kan inte få jobb p.g.a. svenskarnas negativa attityd.

Anonymous said...

Andras rätt att inte utsättas for våld och våldtäkter är långt viktigare än din lycka. Dessutom är det ganska klarlagt att mångkultur har flera negativa sociala effekter på samhället och med väldigt hög sannolikhet kommer leda till mindre genomsnittslycka. Personligen hade jag varit mycket lyckligare utan någon invandring. Bara en sån sak som att kunna gå och handla utan att behöva vara för gängen...

Geoffrey Goines said...

>anonymous

verkligen? så minskad olycka väderas högre än ökad lycka? säger vem?

Björn Nilsson said...

Jaja, starta med parollen "inga invandrare" och fundera sedan eventuellt på vilka som skall jobba i fabrikerna, köra lokaltrafiken, ta hand om gamlingar etc etc etc ... . Frågan är inte om utan hur när det gäller invandring - åtminstone om man vill hålla sig på en realistisk nivå. Kan vi å ena sidan ta in folk med särskild utbildning men å andra sidan strunta i att det är skadlig brain-drain från fattiga länder? Är det acceptabelt med en ökande grupp av papperslösa personer i arbetslivet? Skall företagare kunna spela ut invandrare mot svenskar för att försämra villkoren för svenskarna, och vad gör facket i det läget? Hur kommer det sig att det är ligistuppträden i invandrartäta områden - de som drabbas är ju faktiskt den befolkning som bor där, av vilka de flesta alltså är invandrare! Skulle man stänga av tunnelbanan vid Östermalmstorg om det var bråkigt där ett tag? - Mindre troligt, men i en förort kan man göra det, för där bor det ju bara invandrare!

Roger Svensson said...

All historisk erfarenhet och forskning visar också att det man nu håller på att skapa, ett etniskt splittrat samhälle där människor från jordens alla hörn utan gemensam kultur/historia och utan gemensamma social koder, normer/värderingar och referensramar skall bo sida vid sida, leder till samhällsupplösning, otrygghet och konflikter inte till "glädje" och "lycka":
”A bleak picture of the corrosive effects of ethnic diversity has been revealed in research by Harvard University's Robert Putnam, one of the world's most influential political scientists.
His research shows that the more diverse a community is, the less likely its inhabitants are to trust anyone - from their next-door neighbour to the mayor.

The core message of the research was that, "in the presence of diversity, we hunker down", he said. "We act like turtles. The effect of diversity is worse than had been imagined. And it's not just that we don't trust people who are not like us. In diverse communities, we don't trust people who do look like us."”

Länk

Anonymous said...

Roger
Allt handlar egentligen om derivatan och kanske andraderivatan.

Kulturer har alltid förändrats. Ofta med betydligt lägre derivata än i nuläget. (förutom vid krig och naturkatastrofer vilket alltid skapar trauma)

Det gäller att hänga med både som individ och kollektiv.

Där har vi kärnan i problemet.

Derivatan.

Människor har svårt med förändringar speciellt när man inte själv styr förändringen och det gör man aldrig i en kollektiv omständighet.

MVH

Roger Svensson said...

@ andersbwestin

Nu handlade inte Putnams forskning om förändringar av kultur utan om det destruktiva med etniskt splittrade samhällen! Att en kultur förändras över tiden är något helt annat än att försöka få olika kulturer att bo sida vid sida.

Att kultur förändras är ju självklart men all förändring av kulturer är inte positiva. Om en kulturell grupp självmant tar till sig förändringar, eller intryck av andra kulturer, för att man anser att det har något positivt att tillföra är något helt annat än att påtvingas förändringar av andra kulturella grupper som kommer hit (t.ex. för att dessa måste visas ”hänsyn” i ett ”mångkulturellt” samhälle). T.ex. kåldolmar inlemmades i svensk matkultur från Turkiet för att svenskar uppskattade maträtten däremot fläsk tas bort från menyn på en del skolor av ”hänsyn” till att muslimer inte äter fläsk, inte för att etniska svenskar inte uppskattar fläsk …

roberth said...

Saknar man kapacitet att tänka då ser man heller inte den katastrof vi är i! Samhället faller samman men ni stollar ser inte ens det. Vi har ett segregerat land där invandrare kan gå i 10 år uan att komma in i samhället en del gör det aldrig. Bra jobbat Sveriges politiker

Anonymous said...

Roger
Jag försökte inte förtränga något problem. Vad är en kultur. Jag påstår att det är en stillbild. Nästa stillbild är en ny kultur.
Även i den statiska upplevelsen av en kultur pågår ständiga förändringar.
Inget är beständigt.

Jag skrev min kommentar om "derivatan" för att få problemställningen dit den hör hemma.
Det är de abrupta förändringarna som utgör problemet samtidigt som man måste förstå att förändringen pågår hela tiden.
Det är således "krockkuddarnas" utformning som är det centrala.

Roberth.
Jag ser att krockkuddarna (migrationspolitiken/stadsplaneringen har varit feldimensionerade i vårat land de senaste 30 åren.

Jag har själv varit bosatt i sk miljonområden i södra Stor Stockholm så jag vet.

Men jag hävdar att det finns en annan sida som skulle kunna vara ett föredöme. Det räcker att åka ut i vissa svenska småstäder där derivatan och krockuddarna varit mycket mer gynnsama.
I många byar och småorter har samhällena delvis levt upp och bland annat kunnat behålla/nyskapa sina korvkiosker och pizzerior tack vare inblandning. (orterna kan överleva tack vara dessa invandrare. I min egen småstad finns många positiva exempel. Och faktum under de senaste 20 åren har jag personligen i denna småstad inte upplevt en enda "dysterhet" pga av invandringen. Bara positiva effekter)

Jag är personligen för en styrning om till vilka områden/orter till vilka nysvenskarna de första åren skall flytta till.
Annars blir det som du tycks anse. Derivatan är alldeles för kraftig och rotlösheten ett problem.
Dessa problem är en självklarhet och jag har sett detta hela mitt vuxna liv.

Det var därför jag skrev om "derivatan" eller förändringshastigheten om du så vill.

Anonymous said...

Det norske Fremskrittspartiet snakka lenge om "det negative innvandringsregnskapet" der dei meinte at den norske staten brukte svært mykje pengar på innvandrarar til landet, heilt til eit faktisk regnskap blei gjort som viste at innvandrarar fører til større inntekter enn kostnadar. Regnskapet vart dermed positivt i staden for negativt, og vi hører ikkje lenger dette som argument blant Fremskrittspartipolitikarar.

Og dette er kun den økonomiske verdien av innvandring.

Anonymous said...

>Geoffrey

Försök dig inte på ett utiliterianistiskt resonemang, kan du inte se den gigantiska skillnaden i magnitud så bör du hålla dig ifrån analys överhuvudtaget. Dessutom, om dom tusentals våldtäkter vi fått här varje år pga mångkulturen inte ger dig långt större negativa känslor än någon lycka du får därav så har du allvarliga problem nånstans.

Anonymous said...

>Norsk Anon

Ta en titt på svenska stadsbudgeten och SCB så kommer du ganska snabbt kunna konstatera att så inte är fallet i sverige. En brittisk myndighet publicerade för ett tag sen en rapport som konstaterar att det inte finns någon grund för att påstå att invandringen skulle vara lönsam, och deras undersökning var fokuserad på just dom områden där invandringen påstås ha positiva effekter. Tar man hänsyn till indirekta kostnader, brottslighet och sociala problem så blir bilden tämligen mörk...

Geoffrey Goines said...

>t said

Påstår du att "onytta" väger högre än "nytta" vid jämförelser? Vad grundar du detta på?
Om jag känner mig olycklig av tex sverigedeomkraterna i en svensk riksdag, ska det väga högre än andras lycka av ditto?

F ö så påstår du att en undersökning har kunnat beräknat icke-existerande positiva effekter av invandring, men då missar du totalt det jag har skrivit i huvudinlägget. Dvs att positiva effekter av mångfald inte går att mäta tillfredsställande med dagens mätmetoder.