Personal info:

My photo
Swedish, Nature conservation freak, Passionate about Africa, Loving Peace, Politically neutral

Thursday 26 June 2008

Det primitiva södra Afrika

Förre sydafrikanske presidenten Nelson Mandela talade igår om "tragic failure in leadership", vilket fick mig att undra om han syftade på Sydafrika eller Zimbabwe...

Det kan inte undgå den uppmärksamme att södra Afrikas stabilitet har sen något år tillbaka på nytt hamnat under press. Korruption, ineffektivitet och framför allt inkompetens på ledande positioner, särskilt i Sydafrika och Zimbabwe, har urholkat den potential som existerat på subkontinenten. En del av härden tror jag beror på en onyttig och blind lojalitet, där man stöttar och står bakom varandra ”no matter what”. Troligen är detta inte exklusivt för södra Afrika, men man ser resultatet av denna primitivism klarast där. Och så länge den existerar så finns ingen chans för regionen att utvecklas.

DN
SVD
Sphere: Related Content

5 comments:

Anonymous said...

Varför börjar jag tänka på Italien och Grekland?

Anonymous said...

Oppositionens ledare Morgan Tsvangirai talar många om.

Men det är helt okritiskt och man tycks tro att med honom skall det bli en förändring.

Jag säger bara: Morsning!

Geoffrey Goines said...

>fredrik

Hmmm, jag är inte säker på vad som innefattas i "Morsning", men jag håller med (som jag också skrivit om på bloggen) att MDC och Tsvangirai inte nödvändigtvis behöver vara frälsare i Zim.

Anonymous said...

Nämen! Kan detta ha något att göra med att de slängde ut sina vita herrar? XD

Geoffrey Goines said...

>anonymous

Det kan ha att göra med att man gjorde sig av med viktigt humankapital, ja.